Kan spindelvev fremstilles kunstig?

Spindelvev er både tynt og sterkt. Kan det fremstilles kunstig i laboratorier, og hva kunne et slikt materiale blitt brukt til?

Edderkoppens spindelvevskjertler er en svært avansert kjemisk fabrikk. I kjertlene gjør edderkoppen flytende proteiner om til sterke fibre, til og med ved lav temperatur, lavt trykk og med ordinært vann som løsemiddel. Fibrene er i sin alminnelighet både lette, elastiske og sterke. En spinnetråd kan for eksempel strekkes 40 prosent før den ryker, og trekkstyrken er fem ganger større enn i stål. Spindelvev er med andre ord et ypperlig materiale som det er blitt gjort utallige forsøk på å kopiere. Men foreløpig har man hatt betinget suksess, for prosessene som skaper tråden, er vanskelige å etterligne. Man har klart å spinne tråder som ligner en del på edderkoppens, men de er ikke like sterke, og har som oftest vært ti ganger tykkere enn originalen. I april 2008 produserte tyske forskere ved det tekniske universitetet i München korte tråder ved å blande proteiner fra bakterier som hadde fått satt inn to gener fra en korsedderkopp. Kunstig spindelvev kunne blitt brukt til mange ting. For eksempel til lett og sterk emballasje, fallskjermer og tråd til å sy sammen sår med. Tynne membraner til bruk i brenselceller kunne vært et område, og fordi trådene absorberer masse energi, ville de opplagt blitt brukt til kollisjonsputer og skuddsikre vester.