Laser vasker antikke mynter

For tre år siden fant en turist i Italia 3500 romerske mynter som hadde ligget i vann i 1700 år. Myntene av gull, sølv og bronse var rustet sammen til en kompakt blokk, og arkeologene var ute av stand til å skille dem uten å ødelegge dem. Men nå har Salvatore Siano ved det fysiske instituttet ved universitetet i Firenze kommet på en løsning. Forskeren la rett og slett myntklumpen i vann og beskjøt den med laserstråler. Energien fra laserstrålen fikk vannet til å koke, og det dannet seg små bobler rundt myntene. Boblene virket som tusenvis av ørsmå hammere som effektivt banket skitten av myntene. Deretter var det enkelt å skille myntene fra hverandre, og nå ser alle sammen nesten helt nye ut.