Laser reduserer mikrobrikken til en hundredel

Fysikere vil dryppe atomer ned på en printplate

1. september 2009

Vekk med klossete TV-apparater, uhåndterlige datamaskiner og tungt datastyrt verk- tøy. Om bare noen få år står japanerne klar med en revolusjonerende ny teknologi som kan redusere de klossete mikrobrikkene i maskinene til langt under hundredelen av den størrelsen de har i dag. Forskerne har nemlig funnet en helt ny måte å konstruere brikkene på. Metoden bryter med den eksisterende teknologiens nedre grense for hvor små mikrobrikkene kan lages. I dag blir brikkens transistorer og ledningsbærere smurt på en tynn silisiumplate. Men nå skal hvert eneste atom i elektronikken dryppes på ved hjelp av ny teknologi. Først avkjøles et grunnstoff som argon eller neon til det absolutte nullpunktet. I den ekstreme kulden forvandler atomene seg plutselig til elektromagnetiske bølger som klumper seg sammen til en intens energikule. Når kulen beskytes med laser, sender den ut atomer. Når atomene drypper ut av kulen, blir de samlet opp i en mikroskopisk form som binder atomene i et bestemt mønster. Slik greide forskerne å skape bilder som ikke er større enn 30 tusendels millimeter i hver retning. Ifølge forskerne kan bildene kanskje reduseres ytterligere flere tusen ganger ved videreutvikling av teknikken. Selv om teknikken ser lovende ut, er det fortsatt et stykke å gå fra bilder til mikrobrikker. For å kunne lage den nødvendige elektronikken i en mikrobrikke må man ha betydelig kraftigere atomstråler enn det finnes i dag. Men forskerne er optimistiske og har stor tro på at strålene vil inneholde tilstrekkelig med atomer om noen få år.