Kunstig larve skal finne landminer

En gruppe forskere ved Tufts University i USA har utviklet en robot som kan krype, sno og vri seg av sted akkurat som ekte larver gjør det ute i naturen. Inspirasjonen til roboten kom fra Manduca sexta-larven. Den har flerleddet kropp, og hvert ledd rommer 70 muskler samt én nerve for styring av hver muskel. Mekanismen er så enkel at larven ikke trenger noen hjerne for å bevege seg. Kapper man hodet av larven, kryper den bare videre. Larveroboten består av en hul kropp som inneholder rader av små stålfjærer. Når batteriet som er innebygd i kroppen, sender en spenning gjennom fjærene, trekker de seg sammen, og når strømmen kuttes, blir de avspent igjen. Tilstandsendringen gjør at den lille roboten kryper langsomt fremover. Håpet er at man på lengre sikt kan utvikle billige larveroboter av biologisk nedbrytbart materiale, som kan programmeres til ulike spesialiserte oppgaver. Slike roboter vil for eksempel være ideelle til gjennomsøking av områder etter landminer. De kan også sendes inn i områder som er giftige for mennesker eller sterkt radioaktive, eller de kan settes inn i kroppen på levende personer for å hente ut nødvendige vevsprøver.