nb_u04 Turing

Forskere flokkes rundt Turing

Denne helgen er verdens ledende forskere i kunstig intelligens samlet for å gi matematikeren Alan Turings teorier et serviceettersyn.

22. januar 2015 av Carsten Nymann

Han er kjent for å ha brutt tyskernes Enigma-kode under 2. verdenskrig og for å ha oppfunnet datamaskinen.

Men fire år før sin død i 1954 utformet den berømte matematiker Alan Turing også en test som skulle avgjøre hvorvidt en maskin besatt menneskelig intelligens.

Turing-testen, som den siden ble kalt, har imidlertid vært skarpt kritisert, fordi den i fjor ble lurt av et russisk utviklet dataprogram.

AI-forskere gransker Turing

Programmet besto testen, selv om det tydeligvis ikke besitter ekte kunstig intelligens (AI) i moderne forstand.

Derfor er verdens ledende forskere i kunstig intelligens denne helgen samlet i Austin, Texas, USA, hvor de skal gi testen en nødvendig overhaling.

Blant annet vil forskerne gjerne innføre triviakunnskapsspørsmål, språklige sammenhenger og be datamaskinene komme med forslag på årsaker til aktuelle begivenheter.

Ny film kaster glans over Turing

Turing kalte for øvrig ikke testen for Turing-testen, men for ”The Imitation Game”, fordi den for maskinen gikk ut på å imitere mennesket.

“The Imitation Game” er samtidig tittelen på en ny film om Turing, som har premiere i Norge neste uke, og som har skapt fornyet oppmerksomhet rundt forskeren.

Les mer om Alan Turing i artikkelen under:

Turing-testen

Turing-testen går ut på at en dommer via tekstbeskjeder er i dialog med henholdsvis et menneske og en maskin – altså en datamaskin.

Er dommeren ikke i stand til å avgjøre hvorvidt han eller hun snakker med et ekte menneske, har maskinen bestått testen og er – ifølge Turing – i besittelse av kunstig intelligens.

Testen har imidlertid vist seg å ha en del mangler.

Et russisk utviklet dataprogram utga seg i 2014 for å være en 13-årig ukrainsk gutt med begrensede engelskkunnskaper.

På den måten ble de til tider mangelfulle svarene som programmet ga dommerne, ansett som menneskelige av hele 33 prosent av dommerne som gjennomførte testen.

Turing-testen honorerer ikke korrekte svar på faktuelle spørsmål. I stedet vurderes hvor nære svarene er på noe et me