Tunnel skal forene Istanbul

Konstruksjonen skal kunne tåle verdens kraftigste jordskjelv

1. september 2009

Istanbul i Tyrkia er en delt by. Bosporos splitter byen i en europeisk og en asiatisk del, men nå skal en togtunnel skape rask og komfortabel forbindelse mellom de to bydelene. Tunnelen blir 11,2 kilometer lang og vil bestå av tre deler: en boretunnel på 9,8 kilometer, en senketunnel på 1,4 kilometer samt noen kortere distanser utgravd tunnel. En av de store tekniske ingeniørutfordringene blir å koble den runde boretunnelen sammen med de firkantede senketunnelene. Om tidsplanen holder, blir det lagd et hull fra Europa til Asia neste år, og i 2010 venter man at forbindelsen tas i bruk. Togene skal tilbakelegge Bosporos i 100 km/t og vil kunne frakte 75 000 passasjerer per time. Prosjektet vil koste ca. 2,5 milliarder euro og blir så dyrt fordi Istanbul ligger i en jordskjelvsone, noe som stiller enorme krav til sikring. På det dypeste vil senketunnelen befinne seg 56 meter under vannflaten – dypere enn noen annen senketunnel. Rørene graves dypere ned enn havbunnen i sundet. Da unngår man at bunnmaterialene synker sammen under fremtidige rystelser og skader rørene. Tunnelen får ekstremt tykke betongvegger, og senketunnelen blir satt i en dyp grøft som stabiliserer den.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: