nb_u08 Femern

Senketunnel sprenger budsjettet

Verdens sikreste tunnel – Fehmarn-forbindelsen mellom Tyskland og Danmark – kan bli opp til ni milliarder kroner dyrere enn beregnet

19. februar 2015 av Morten Kjerside Poulsen

Man skulle trodd at 46 milliarder kroner var nok til å skape en fast forbindelse mellom Tyskland og Skandinavia.

Men det viser seg nå at den 17,6 km lange senketunnelen kan bli opp til 8,9 milliarder kroner dyrere enn beregnet.

Forbindelsen over Fehmarn-sundet består først og fremst av verdens lengste senketunnel på 17,6 km mellom Rødbyhavn i Danmark og den tyske øya Fehmarn.

Fehmarn-tunnel blir verdens sikreste

Tunnelen er banebrytende på en lang rekke områder, og har allerede før konstruksjonen er i gang, vunnet heder for sitt høye sikkerhetsnivå.

Tunnelens én meter tykke yttermur er bl.a. utstyrt med et brannhindrende materiale som kan tåle temperaturer opptil 1360 grader.

Sammen med videoovervåkning og kraftige vifter som presser røyken ut av tunnelen, skal muren sikre at en trafikkulykke ikke utvikler seg til en katastrofe.

Flere tonn tunge betongelementer blir til Fehmarn-tunnel

Men at oppgaven med å støpe og sette sammen de 89 betongelementene på 70 000 tonn hver ikke er helt enkel, kan man se av tilbudene som Fehmarn-prosjektets entreprenører har sendt inn.

Prisen for å bygge under Fehmarn-sundet sprenger alle budsjetter, og selskapet bak tunnelen har måttet øke kostnadsrammen. Totalkostnaden for prosjektet ligger nå på 54,9 milliarder kroner.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: