Panama canal machine

Dampskuffen gjorde Panamakanalen mulig

De nye dampskuffene var grunnen til at Panamakanalen kunne stå ferdig for 100 år siden. Se videoen om det mekaniske vidunderet her i artikkelen.

1. oktober 2013 av Else Christensen

Da Panamakanalen skulle anlegges i 1904, kjøpte sjefingeniøren John Findlay Wallace gedigne dampskuffer. Gravemaskinene var montert på en togvogn og besto av en dampkjele og en skuffe foran.

Uten nyskapningen hadde byggingen av kanalen tvers gjennom Panamas landtunge ikke kunnet la seg gjøre.

Veteranentusiaster holder liv i mekanikken

Dampskuffer av merket Bucyrus veide 95 tonn og flyttet nesten 8000 tonn mellomamerikansk jord, jungelsump og stein per dag. Amerikanske veteranentusiaster forsøker i dag å holde liv i de gamle maskinene, noe du kan se i klippet nedenfor.

Dampskuffen i denne videoen er imidlertid fra en litt senere periode enn de som gravde Panamakanalen, noe som kan ses ved at den er montert på larveføtter og kan rotere 360 grader. Men prinsippet er det samme.

Dampskuffer gravde ut 90 prosent av Panamakanalen

De dampdrevne gravemaskinene besto av en togvogn på skinner utstyrt med en dampkjele og en skuffe foran. Den mest effektive dampskuffen, en 95 tonn tung maskin av merket Bucyrus, kunne flytte 7720 tonn jord per dag.

Les mye mer om dampskuffen og dens betydning for Panamakanalen i Illustrert Vitenskap 16/2013. Abonnenter på Illustrert Vitenskap kan laste ned artikkelen i PDF ved å bruke knappen nedenfor.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: