Hva gjør hengebroer så sterke?

De fleste av verdens lengste broer er hengebroer. Det virker intuitivt ustabilt å henge opp veibanen i kabler. Hva er egentlig fordelen med hengebroer?

1. september 2009

Hele ideen bak hengebroene er at en strekkbelastning tåler mer enn en trykkbelastning – tenk for eksempel på en bit ståltråd som rett og slett er ganske enkel å bøye med fingene, men nesten umulig å få til å brekke. På en hengebro blir vekten av brobanen båret ved hjelp av et strekk. Og fordi strekket er forholdsvis lett å bære, kan man gjøre brospennet meget langt. Hele den enorme tyngden blir tatt opp av de solide brotårnene (også kalt pyloner) og ført direkte ned i fundamentet som kan bære en nesten ubegrenset vekt, bare pylonene er tilstrekkelig solid forankret. Takket være den spesielle teknikken kan man lage flere kilometer lange brospenn. Verdens lengste hengebro er i dag Akashi-Kaikyo, som knytter to japanske øyer sammen. Spennet er på 1991 meter, men det er teknisk mulig å lage hengebroer med betydelig lengre spenn. Det er blant annet planer om en bro over Gibraltarstredet, som vil få hele tre pyloner og dermed to hovedspenn – hvert av dem på omkring fem kilometer.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: