Klebebånd suger seg fast som en edderkopp

Tyske og amerikanske forskere ved Max-Planck-instituttet i Stuttgart har utviklet et limfritt klebebånd som tar tak i underlaget på samme måte som edderkopper og insekter, altså ved hjelp av mikrohår. Etter å ha studert føttene til 600 leddyr valgte forskerne å ta utgangspunkt i edderkopper og insekter, som har mikroskopiske hår på føttene som gjør at de kan gå oppover loddrette flater. Mikrohårene har form som en sugekopp eller en sopp, og de suger seg fast til loddrette underlag uten bruk av festevæske. Klebebåndet er utviklet av plasttypen polyvinylsiloksan og har mikrohår som tilsvarer insektenes. Bare fem kvadratcentimeter bånd kan holde en vekt på fem kilo fast på en vegg med glatt overflate. Klebebåndet kan brukes tusenvis av ganger fordi det er ufølsomt overfor støv, som bare rett og slett forsvinner mellom de tynne hårene. Blir båndet skittent, kan det vaskes rent i såpevann.