Katamaranferge gjør 110 km/t

Overfartstiden på Den engelske kanal mellom Caen og Portsmouth blir halvert

1. september 2009

Sjøfarten er nå klar med sitt motstykke til flytrafikkens Concorde. Ikke bare i utseende, men også i kapasitet fortjener hurtigfergen BGV S120 å bli sammenlignet med Concorde-flyet. Passasjerfergen gjør en fart på 110 km/t og er bestilt til å gå i rute over Den engelske kanal, der den vil halvere overfartstiden fra seks til tre timer. Fergen har et langt og smalt hovedskrog som blir stabilisert av en pongtong på hver side. Den aerodynamiske formen gjør fergen uhyre sjøsterk, slik at den kan gå til sjøs i værforhold som holder andre høy-hastighetsferger i havn. Konstruksjonen gjør også at BGV S120 ligger høyt i vannet, og den kan seile på grunt vann – til og med på større elver. Med fire kraftige flyturbiner har hurtigfergen en samlet motorkraft på 70 000 hestekrefter, eller over dobbelt så mye som fergene som går mellom Oslo og København. Det franske firmaet BGV High Speed Craft som står bak katamaranfergen, er også i gang med å utvikle en versjon som skal gå i fraktfart. Denne versjonen vil ikke kunne komme opp i fullt så høy fart som passasjerfergen. Fergene som skal gå i rute mellom Caen i Frankrike og Portsmouth i England, koster bortimot 400 millioner kroner stykket og ventes å være klare for jomfrutur i 2006.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: