Kan kontaktlinser skape nattsyn?

Man får kjøpt kikkerter og kameraer som gir nattsyn. Men er det virkelig riktig at man også kan produsere kontaktlinser med en tilsvarende effekt?

Noen firmaer påstår at de har utviklet spesielle fargede kontaktlinser som selv om natten gir et klart og tydelig bilde. Men noen dokumentasjon finnes ikke, så påstandene kan foreløpig bare kalles ønsketenkning. Problemet er at lysmengdene om natten er meget små. Det kan ikke en kontaktlinse gjøre noe med, men det kan til gjengjeld teknikken som er bygd inn i nattkikkerter og fotoapparater beregnet på nattlig bruk. Teknikken bruker det minimale lyset som tross alt finnes om natten. Lyset består av fotoner som en fotokatode omgjør til elektroner. Ved hjelp av store spenningsforskjeller kjøres elektronene gjennom en tynn plate av et materiale som frigir tusenvis av elektroner hver gang den blir truffet av ett elektron. Når denne flommen av elektroner deretter treffer en skjerm som er dekket av et tynt fosforlag, sender skjermen en strøm av fotoner videre, og det er de som til slutt danner det synlige bildet i kikkerten. På grunn av fosforet vil bildet få et grønnlig skjær. Kort sagt kan man si det slik at en nattkikkert forsterker det lyset som allerede finnes. De mange prosessene krever en del energi, og det setter også grensen for hvor lite utstyret kan bli. At det kan utvikles til å bli så lite som en kontaktlinse, er helt utelukket.