Kamera tar 200 mill. bilder i sekundet

Unike stillbilder avslører svakheter ved skuddsikre vester

1. september 2009

Et nytt apparat kan fotografere så raskt at selv prosjektiler i full fart ser ut som om de står stille. Hele 20 millioner knivskarpe bilder kan kameraet 200 Imacon ta i løpet av det tidels sekundet som det tar et øye å blunke. Oppfinnelsen fra firmaet Hadland Photonics har vakt stor jubel hos forskere som arbeider med mikroskopiske, ultraraske og komplekse prosesser. Med dette kameraet kan de nå fotografere hendelser som øyet ikke har den ringeste sjanse for å se. Ved University of Rhode Island i USA bruker forskerne apparatet for eksempel til å undersøke hvor gode skuddsikre vester er til å beskytte mot avfyrte prosjektiler. Kameraet begynner å knipse så snart prosjektilene beveger seg inn foran linsen. Etter bare fem milliarddeler av et sekund er det første bildet ferdig, og kameraet er allerede i gang med å ta et nytt. Kameraet sender bildene løpende til en datamaskin som ut fra alle bildene skaper en oversiktlig bildeserie av hendelsen. Bildene avslører forhold der den skuddsikre vesten ikke fungerer optimalt. De gir også forskerne en idé om hvordan materialet kan forsterkes slik at vesten blir enda sikrere.