Kakerlakk styrer robot

Et insekt på en bordtennisball kan nå erstatte avansert datanavigasjon

1. september 2009

Bare å balansere over et plant stuegulv krever nesten uoverskuelige databeregninger for en robot. Mange robotforskere mener derfor at robotene i stedet bør etterligne insektenes instinktive atferd. Men nå har en student ved University of California, Garnet Hertz, snudd hele diskusjonen på hodet og latt en kakerlakk styre en robot. Kakerlakken sitter fastspent oppå en bordtennisball som fungerer som datamus. Når kakerlakken for eksempel beveger seg til høyre, kjører vognen i samme retning. For å få kakerlakken til å unngå hindringer har Hertz utnyttet insektets aversjon mot lys. Dyret er omgitt av en halvsirkel av dioder som lyser hvis vognen nærmer seg en hindring i kjøreretningen. Når kakerlakken instinktivt søker seg vekk fra lyset, blir vognen styrt utenom vedkommende hindring. Garnet Hertz har ikke noe forslag til konkret anvendelse av oppfinnelsen. Meningen med prosjektet er først og fremst å provosere til en diskusjon om mulighetene og farene ved å la teknologi og biologi smelte sammen.