Jumbojettens avløser er halvt vinge og halvt fly

Nytt fly vil bruke 25 prosent mindre drivstoff

1. september 2009

En helt ny type passasjerfly vil snart se dagens lys. Flyingeniører hos Boeing og NASA vil bygge et fly der kroppen og vingene nærmest går i ett, og der sideroret er erstattet av to ror, ett på hver vingespiss. Flyet blir kalt Blended Wing Body, dvs. vingekroppfly. Som i en Boeing 747-400 jumbojet vil det være plass til 450 passasjerer, men vingekroppflyet blir 7 prosent lettere, bruker 25 prosent mindre drivstoff og blir 15 prosent billigere i drift. Ifølge beregningene vil det være mulig å bygge et vingekroppfly med plass til opptil 800 passasjerer, men foreløpig er det planlagt et fly for 450 passasjerer, 50 meter langt og med et vingespenn på snaut 80 meter. For å teste hvordan det nye flyet vil oppføre seg i luften, er Boeing-ingeniørene ved tenketanken Phantom Works i samarbeid med NASA i ferd med å bygge en skalamodell av vingekroppflyet i 14 prosents størrelse. Modellen vil få et vingespenn på 11 meter og en vekt på vel 800 kg. Modellen vil bli fjernstyrt fra en simulator og skal gjennomføre 30 testflyginger av cirka en times varighet. Den vil bli utstyrt med avansert måleutstyr og et videokamera, slik at ingeniører på bakken kan følge flyets oppførsel. Modellen ventes å bli ferdig til neste år og gjort klar til testflyging allerede i begynnelsen av 2002.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: