La Palma

Ubrytelige koder går på luften i i 2016

Kinesiske forskere vil ganske snart sende opp en satellitt som kan håndtere fremtidens kvantekoder.

Hemmelige beskjeder skrevet med kodeskrift har spilt en hovedrolle i alt fra Cæsars erobringer via annen verdenskrig og til avviklingen av VM i fotball i 2010.

Men for hver kodelås som noen gang er blitt skapt, har utspekulerte hackere tenkt ut en dirk som låser opp koden og gir tilgang til beskjedens hemmeligheter. Nå jobber kinesiske forskere med et kodesystem som trolig aldri vil kunne brytes.

Når de hyperintelligente kvantedatamaskinene kommer, frykter ekspertene at det bare er et spørsmål om tid før selv de beste av dagens forsvarsverker vil falle.

Kvantekoder kan ikke avleses

Fremtidens kodesystem kalles kvantekryptering og er basert på fysikkens lover i stedet for matematiske algoritmer.

Forskerne tar utgangspunkt i en gren av fysikken kalt kvantemekanikken. Den regulerer bestanddeler mindre enn atomer, og gjør det mulig å skape koder som ikke kan avleses uten at selve avlesningen ødelegger koden.

Kodene "skrives" med fotoner der svingningsretningen bestemmer hvordan de avleses. Hvis en hacker forsøker å måle på fotonet, kan han ikke unngå å endre svingningsretningen, og det ødelegger koden.

Satellitt er neste skritt

Til nå har bruken av kvantekoder vært begrenset til lysnettet, og kodene kan maksimalt sendes 100 km.

Skal kvantekodene sikre militær kommunikasjon og globale pengetransaksjoner, må de ikke ha kabelens begrensning.

I 2016 skal en kinesisk satellitt derfor åpne veien for at ubrytelige kvantekrypterte koder kan sendes kloden rundt. Hvis forsøket lykkes, vil kryptologene endelig ha vunnet sin to tusen år lange kamp mod fiendtlige

Du kan lese mye mer om det kinesiske forsøket, kvantekoder og hvordan de virker i det nyeste nummeret av Illustrert Vitenskap.