Hybridbil skal klare 1609 km/t

Britiske Bloodhound SSC skal med både rakett- og jetmotor klare over 1600 km/t. Det er 31 prosent raskere enn rekorden for bakkebasert kjøring som ble satt i 1997 av ThrustSSC, som klarte 1228 km/t og var bygd av de samme folkene. Forsøket på å slå rekorden til ThrustSSC skal etter planen gjøres i 2011, og det er Bloodhounds spesielle konstruksjon som gjør det mulig. De drøyt 12 500 hestekreftene får Bloodhound så raskt opp i fart at topphastigheten på 1609 km/t nås på cirka 40 sekunder. Det oppnår man ved å kombinere to motortyper.

1. september 2009

Britiske Bloodhound SSC skal med både rakett- og jetmotor klare over 1600 km/t. Det er 31 prosent raskere enn rekorden for bakkebasert kjøring som ble satt i 1997 av ThrustSSC, som klarte 1228 km/t og var bygd av de samme folkene. Forsøket på å slå rekorden til ThrustSSC skal etter planen gjøres i 2011, og det er Bloodhounds spesielle konstruksjon som gjør det mulig. De drøyt 12 500 hestekreftene får Bloodhound så raskt opp i fart at topphastigheten på 1609 km/t nås på cirka 40 sekunder. Det oppnår man ved å kombinere to motortyper. Opptil omkring 480 km/t vil det bli en jetmotor som driver bilen, men derfra overtar rakettmotoren. Da har man skapt en hybrid av kraften i raketten og jetmotorens justeringsmuligheter. Ved oppnådd toppfart på 1609 km/t blir trykket på bilens ytterside over 12 tonn per kvadratmeter, derfor bygges skroget av en miks av titan og karbonfiber.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: