Hvorfor ser ikke flykroppen ut som en golfball?

Fordypningene i en golfball reduserer luftfriksjonen. Er det drivstoff å spare ved å utstyre flyene med denne overflaten?

1. september 2009

De mange små fordypningene i en golfball får den ganske riktig til å fly lenger. Det er mulig ved at de skaper et tynt, turbulent grenseområde rundt golfballen når den suser gjennom luften. Dette reduserer luftmotstanden, men man kan ikke uten videre overføre virkningen til vingene på et fly, for luftstrømmen rundt en krummet vinge er helt annerledes enn omkring en rund golfball. Når luften strømmer langs flyvingen, flyter den først jevnt uten å danne virvler. Først et stykke inn på vingen oppstår det små virvler som forstyrrer strømmen av luft, og forsøk har vist at selv små forandringer i overflaten av vingen har stor betydning for hvor virvlene oppstår. Man kan for eksempel nedsette luftmotstanden hvis man med en laser borer millioner av hull langt fremme på flyvingen. Man har også forsøkt andre former for vingemodifikasjon, så selv om overflaten på en flyvinge kanskje aldri kommer til å se ut som en golfball, er det langt fra usannsynlig at flyfabrikkene på et tidspunkt beveger seg bort fra de helt glatte vingene.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: