Hvorfor lyser frontlyktene på en del biler med blåskjær?

Når jeg kjører, ser jeg stadig flere møtende biler med frontlykter som lyser blått. Hva skyldes det?

1. september 2009

Den forholdsvis nye lyktetypen kalles gassutladningslykt eller xenonlykt. Gassutladningslyktene har i motsetning til vanlige billykter ingen glødetråd. I stedet er lykten fylt med en gass som består av kvikksølv og edelgasser, blant dem edelgassen xenon. Gassen ligger mellom to elektroder i en glasskolbe av kvarts, og begynner å lyse når det settes høyspenning på elektrodene. Det er riktig at dette spesielle lyset, som oftest er å se på dyre biler, ser blått ut sammenliknet med lyset fra tradisjonelle billykter. Men lysets sammensetning er faktisk den samme som i dagslys, og rent teknisk blir lyset betraktet som hvitt. Lyktene har større lysstyrke enn tradisjonelle billykter, og lyset blir bedre spredt. Det øker til gjengjeld risikoen for å blende møtende, og derfor må biler med gassutladningslykter være utstyrt med automatisk nivåregulering av lyset slik at lysstrålen alltid peker skrått nedover. Lyktene må dessuten være utstyrt med en mekanisme som renser lykteglassene slik at det ikke oppstår en uheldig brytning av lyset. Lyktene ble utviklet som et felleseuropeisk forskningsprosjekt der 19 land deltok. Ideen bak prosjektet var å utvikle lykter som brukte mindre energi samtidig med at de ga mer lys. En av ulempene ved de nye lyktene er imidlertid at det går et par sekunder før lyset er kommet opp i full styrke.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: