Hvalens luffer ga ideen til ny flyvinge

1. september 2009

Forkanten på en flyvinge er helt glatt, men dette er ikke den optimale formen, har amerikanske forskere nylig funnet ut. Vindtunneltester har avslørt at hvis vingens forreste kant i stedet hadde samme form som knølhvalens karakteristiske, takkete luffekant, ville det gi både mer økonomisk og sikrere flyging. Når luften glir over en flyvinge med de samme utbulingene som knølhvalens luffer, dannes det små luftvirvler mellom bulene. Disse små virvlene gjør at luftstrømmen bedre kan bli hengende på oversiden av vingen, og dermed kan vinklene mellom vingens plan og flygeretningen økes med opptil 40 prosent uten at man mister oppdriften. Det gir et mer manøvreringsdyktig fly – ikke minst ved lav hastighet som under start og landing. I tillegg til over 8 prosent bedre oppdrift gir den takkete vingen også 32 prosent mindre luftmotstand, og det betyr lavere drivstofforbruk. Ettersom vingen samtidig kan unnvære de tekniske anordningene som normalt blir montert for å styre luftstrømmen, blir det for det første færre ting som kan gå i stykker, og dessuten blir det mer plass til drivstoff inne i vingen. Dermed blir flyet sikrere, og kombinasjonen av mer drivstoff og lavt forbruk gir større rekkevidde. Står det til forskerne bak testene, vil alle passasjerfly om ti år være utstyrt med vinger som likner knølhvalens luffer.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: