Godset tar metroen

Gigantisk tunnelnett under Ruhr-området vil avlaste trafikken

1. september 2009

Veier og skinneganger er etter hvert blitt så travle og overbelastet at man på kontinentet må finne alternative metoder for godstransport. Ved Universitetet i Bochum i Tyskland har man nå fått den ideen å frakte gods gjennom underjordiske rør. CargoCaps er ideen blitt kalt, og utgangspunktet var den såkalte europallen, som er en europeisk standardstørrelse for frakt av gods. Et mindre firma vil kanskje bestille én europall med varer, mens større virksomheter kan ha behov for flere fulle togvogner på en gang. CargoCaps skal i første omgang brukes i tunneler under Ruhr-området, som er et enormt industridistrikt i Tyskland. Vognene er førerløse og skal passere gjennom underjordiske rør med en diameter på 1,6 meter. De blir el-drevne og får en maksfart på ca. 35 km/t. Før vognene slippes av sted, blir de programmert til selv å finne veien til bestemmelsesstedet. Forskerne har funnet ut at det holder med en avstand på to meter mellom hver vogn i skinnerøret. Denne hyperkorte avstanden er mulig fordi vognene kan svinge inn i siderør uten å senke farten. Skulle det skje noe uforutsett i de underjordiske rørene, vil vognene bli utstyrt med et følesystem som kan aktivere en nødbrems. I tillegg vil vognene få en ekstra nødmotor som slår inn hvis hovedmotoren svikter. Skulle en vogn likevel stanse på skinnene, vil den bare bli dyttet av sporet av den påfølgende vognen – for samtlige vogner klarer i bokstavelig forstand å feie en defekt vogn av banen slik at godsmetroen aldri vil bli lammet.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: