Pluto

Virtual reality tar deg med på iskaldt romeventyr

Nytt virtual reality-univers inviterer med på en tur på Plutos råkalde og ugjestmilde overflate.

24. mai 2016 av Nanna Vium

Forestill deg at du med et par trykk på telefonen kan reise nesten ti år ut i verdensrommet og tråkke rundt på overflaten av den nest største dvergplaneten i solsystemet.

Det har nettopp blitt mulig ved hjelp av en ny virtual reality-film lansert av New York Times.

360-graders utsikt

Virtual reality-filmen er skapt i samarbeid med Lunar and Planetary Institute og Universities Space Research Associaton i USA, og den gir en helt ny og detaljert adgang til en av dvergplanetene i solsystemets ytterste utpost - Pluto.

Virtual Reality - ALT du må vite om VR!

For bare et års tid siden var menneskehetens mest detaljerte bilde av Pluto et par grumsete piksler, men det har endret seg.

I virtual reality-universet, som New York Times kaller Seeking Plutos Frigid Heart, setter du føttene på Plutos frostbelagte og golde overflate, med 360-graders utsikt til alt fra brunrøde fjellkjeder til måner i omkrets og eldgamle kratre.

5,9 milliarder kilometer fra solens varme.

Bilder fra romsonde

9,5 år tok det Nasas lille romsonde å nå frem til Pluto. (Visualisering - Shutterstock)

En virtuell rundreise som er skapt ved hjelp av bilder fra Nasas romsonde, New Horizons, som i juli i fjor fløy forbi Pluto etter ni og et halvt års reise og en toppfart på 83.600 km/t.

Du kan få gratis adgang til romeventyret ved å laste ned New York Times' virtual reality-app til Android eller iPhone. Du kan også se filmen på YouTube ved å klikke her.