nb_u44 hoverboard

Rullebrett svever på magnetfelt

En amerikansk oppfinner hevder å ha gjenskapt det svevende “hover-brettet” fra filmen Tilbake til Fremtiden. Hemmeligheten ligger i skiftende magnetfelt.

30. oktober 2014 av Carsten Nymann

De siste par ukene har en amerikansk gründerbedrift, Arx Pax, tiltrukket seg oppmerksomhet fra både fysikere og fans av science fiction-filmer.

Firmaet har skapt et fungerende såkalt hover-brett. Altså et rullebrett uten hjul, som svever få centimeter over bakken.

Ifølge Arx Pax bruker Hendo Hoverboard fire skiveformede ”svevemotorer” som skaper et magnetisk felt over et kobbergulv.

Kjent fra svevetog

Ellers sier firmaet lite om teknologien, men elektromagnetisk fremdrift er ikke en helt ukjent sak. Såkalte maglevtog, som svever over sporet, anvender en lignende teknologi.

Det nye hover-brettet utnytter trolig at elektromagneter, i likhet med strømspoler og magneter, skaper et magnetisk felt som svinger i en bestemt retning, og ”trådløst” overfører spenning til f.eks en kobberplate.

Magnetfelt dytter hverandre

Hover-brettet er trolig utstyrt med batterier som genererer denne spenningen og skaper et forholdsvis kraftig magnetfelt.

Magnetfeltet overfører spenning til gulvplaten, som i sin tur skaper sitt eget felt som svinger i motsatt retning og påvirker hover-brettets magnetfelt, som to magneter som holdes mot hverandre.

Spenningen som opprettholder de to magnetfeltene, skapes ved konstante endringer i hover-brettets magnetfelt, noe som oppnås ved å sende vekselstrøm gjennom elektromagnetene.