nb_u51 curved

Hvorfor bør TV være buet?

Buede skjermer er neste store trend innen TV. Men utgjør den buede skjermen virkelig en forskjell for TV-seeren? Ifølge forskerne er svaret ja – i hvert fall hvis du sitter ytterst i sofaen når det er fotballkamp.

18. desember 2014 av Carsten Nymann

Fargeskjermen, fjernstyring, tekst-TV, plasma, led, HD, smart-TV.

Fjernsynet har tatt mange teknologiske kvantehopp siden debuten i 1920-årene. Og er det opp til de store produsentene, er neste skritt den buede – eller kurvede – skjermen.

Men byr teknologiskrytet på en reell forskjell, eller er det bare snakk om et markedsføringsstunt?

TV-ekspert: Ja, vi ser en effekt

Ifølge Dr. Raymond M. Soneira, som har en doktorgrad i teoretisk fysikk og jobber for selskapet DisplayMate, byr de kurvede skjermene på en – liten – forbedring.

DisplayMate tester og kalibrerer skjermer for både produsenter og teknologimedier, og Soneira sier til mediet Gizmag at de kurvede skjermene særlig forbedrer opplevelsen hvis du ikke sitter rett foran TV-en.

Buede TV-skjermer favner hele sofaen

Sitter du ytterst i sofaen vil bilder som vises i den siden som er lengst unna på en vanlig TV-skjerm, virke unaturlig små i forhold til bildene som vises på den nærmeste siden.

Den kurvede skjermen motvirker ifølge Soneira denne effekten i noen grad.

TV-skjerm motvirker fysiologisk feil

Selv hvis du sitter rett foran skjermen, retter den kurvede skjermen på feil vi fysiologisk er belemret med som TV-seere.

Når vi ser på en flat TV-skjerm, vil skjermens sider være en smule lenger unna øynene enn skjermens sentrum, noe som skaper en liten forvrengning.

Denne forvrengningen unngås men en kurvet skjerm.

Færre reflekser i TV-skjermen

Den konkave formen begresner dessuten antallet vinkler det kan skapes reflekser fra.

Altså har de kurvede skjermene målbare effekter. Ifølge Soneira er gevinstens proporsjoner likevel så små at det er tvilsomt om den gjennomsnittlige TV-seeren vil merke dem.

Få et godt tilbud på Illustrert Vitenskap

Få 3 utg. av Illustrert Vitenskap til 79,00. Klikk her.