Grafen skal gjøre strikker uslitelige og utrolig sterke.

© Creative Commons

Fremtidens strikker blir 200 ganger sterkere enn stål

Verdens største produsent av strikker vil gi gummibåndene superkrefter med en enkel ingrediens, som også kan få dem til å vare evig.

3. september 2017 av Karine Kirkebæk

Etter 94 år i strikkbransjen vil selskapet Alliance Rubber Company nå revolusjonere det lille gummibåndet.

Sammen med britiske forskere vil de bruke stoffet grafen, som er kjent for utrolige krefter og for å være 200 ganger sterkere enn stål, i produksjonen.

Grafen er et ett atom tykt karbon-lag i en gitterstruktur. Strukturen gjør det utrolig sterkt, og dessuten er det fleksibelt, gjennomsiktig og det leder både varme og elektrisitet.

Grafen er fremtidens materiale

Den nye strikken kan endre hvordan bedrifter transportere for eksempel mat og elektriske varer.

Grafen er verdens sterkeste stoff, og det vil kreve en elefant som står på en blyant å bryte igjennom et grafen-lag på tykkelse med en plastfolie.

Alliance Rubber Companys leder for bedriftsstrategi, Jason Risner, sier ifølge ScienceAlert at de sammen med forskerne fra University of Sussex vil bruke det neste året på å finne den perfekte dosen av grafen i strikkene.

For lite grafen vil ikke gjøre dem holdbare nok, og for mye vil få dem til å miste elastisiteten.

Kan brukes til mange ting

Grafen ble isolert for første gang i 2004 – før det hadde forskere bare arbeidet med det på et teoretisk plan.

Stoffet kan komme til å bli svaret på en lang rekke utfordringer, som deponering av radioaktivt avfall og å skille salt fra saltvann.

Vil du vite mer om ny teknologi? Så skriv deg opp for å få vårt nyhetsbrev!