Fremtidens spill styres av hjernebølger

Spill handler normalt om å konsentrere seg og være aktiv – men nå har svenske IT-forskere skapt et spill der det stikk motsatte er poenget. Her vinner den som er mest passiv, over den som hisser seg opp. Brainball, som det nye spillet heter, er i bokstavelig forstand en dyst mellom to hjerner. De to deltakerne sitter på hver sin side av en spilleplate med en datastyrt stålkule. Det gjelder selvfølgelig å få ballen i mål hos motstanderen, men måten det skjer på, er nokså spesiell. På hodet har spillerne elektroder som fanger opp de elektromagnetiske bølgene i hjernen.

1. september 2009

Spill handler normalt om å konsentrere seg og være aktiv – men nå har svenske IT-forskere skapt et spill der det stikk motsatte er poenget. Her vinner den som er mest passiv, over den som hisser seg opp. Brainball, som det nye spillet heter, er i bokstavelig forstand en dyst mellom to hjerner. De to deltakerne sitter på hver sin side av en spilleplate med en datastyrt stålkule. Det gjelder selvfølgelig å få ballen i mål hos motstanderen, men måten det skjer på, er nokså spesiell. På hodet har spillerne elektroder som fanger opp de elektromagnetiske bølgene i hjernen. Såkalte alfabølger er uttrykk for at personen er i hvile, mens betabølger betyr aktivitet. Datamaskinen oversetter de to typene av hjernebølger til kulebevegelser, slik at de ”avslappede“ bølgene sender kulen i retning mot motstanderen, mens de ”hektiske” sender den tilbake mot spilleren selv. Det nytter altså ikke å hisse seg opp når motstanderen skårer – det er bare mulig å slå tilbake ved å forholde seg helt passiv og rolig. Spillet er blitt utformet i et uvanlig forskningssamarbeid mellom ingeniører, kunstnere og designere, og blant annet museer og sykehus har nå vist interesse for å kjøpe det.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: