Teleskop MOIRE

Kjempeteleskop lagd av plast

Verdens største teleskop kan se 40 prosent av Jorden på en gang og få øye på en hund 36 000 kilometer borte.

21. mars 2014

Nytt teleskop på tegnebrettet

En av det amerikanske forsvarets teknologiutviklere, DARPA, har et nytt superteleskop på tegnebrettet. Diameteren på 20 meter vil gjøre teleskopet MOIRE (Membrane Optical Imager for Real-Time Exploitation) til det største teleskopet som noen gang er bygd. Det kunne fått øye på en hund nede på Jorden selv om det var utplassert i en posisjon 36 000 km borte.

I MOIRE-teleskopet har man forlatt de vanlige glasspeilene til fordel for plast. Teleskopoptikken blir lagd av en plastmembran på tykkelse med klebeplast, som har nesten samme klarhet som glass. Den sammenbrettbare membranen reflekterer lyset i stedet for å fokusere det som i et konvensjonelt teleskop.

MOIRE-teleskopet er lagd av plast

Ved å bytte ut tradisjonelle materialer med plast i fluevektsklassen styrer MOIRE utenom et altfor velkjent problem. Glass veier mye, og derfor er store, ordinære teleskoper både kostbare og problematiske å sende opp og sette i bane med raketter – det finnes faktisk ikke raketter som er så store at man kan utplassere større speilbaserte teleskoper. Ved i stedet å lage MOIRE i plast, blir teleskopets totale vekt redusert med hele 85 prosent.

Planen er å la MOIRE overvåke Jorden i sanntid i en geostasjonær bane i en posisjon der det kan se over 40 prosent av Jorden med en oppløsning på én meter. Teleskopet skal også kunne gjøre videoopptak med ett bilde per sekund. På lengre sikt vil teknologien kanskje også kunne brukes til å sende enda større teleskoper ut på oppdagerferd i universet.

Se video af MOIRE teleskopet: