Sea Orbiter

Sea Orbiter: Havforskere får høyteknologisk fyrtårn

Den franske arkitekten Jacques Rougerie står bak et futuristisk forskningsfartøy, som skal streife om på verdens hav fra 2014.

6. februar 2013

I Jules Vernes roman "En verdensomseiling under havet" drar hovedpersonen, Kaptein Nemo, rundt i verdens hav i den spesialtilpassede ubåten Nautilus mens han utforsker eksotiske landskaper under havflaten.

Nå blir visjonen – nesten – virkelighet. En fransk arkitekt, Jacques Rougerie, har samlet inn tilstrekkelig med midler til å realisere sin egen "Nautilus", nemlig forskningsfartøyet Sea Orbiter, som etter planen blir sjøsatt i 2014.

Sea Orbiter, som vil få en besetning på 18 personer, er helt selvforsynt med energi og kan dra ut på årelange ekspedisjoner. Fartøyet, som rager 27 meter opp over havflaten og stikker 31 meter dypt, blir utstyrt med alle slags høyteknologiske godbiter – blant annet et kommunikasjonssenter som sikrer at forskerne kan rapportere funn kontinuerlig. I første omgang er det meningen at Sea Orbiter skal følge Golfstrømmen og overvåke effekten av klimaendringene.

I Illustrert Vitenskap nummer tre forteller vi mer om Sea Orbiter og en lang rekke andre nye teknologiske prosjekter som konsentrerer seg om livet på og under vann.

Se video om forskningsfartøyet Sea Orbiter:

Klik på download-knappen nedenunder og læs hele artiklen.

Sea Orbiter