Jordskælv Nepal

NASA redder levende begravde etter jordskjelv

En teknologi utviklet av NASA har reddet fire menneskers liv etter et jordskjelv i Nepal i 2015. En radar med mikrobølger finner frem til åndedrett og hjerteslag hos levende begravde.

12. mai 2015 av Karine Kirkebæk

Det er nettopp blitt dødsens aktuelt igjen. Det andre kraftige jordskjelvet i Nepal i løpet av noen få uker aktualiserer behovet for å finne jordskjelvsofre fanget i murblokkene.

Nå har NASA utviklet en radar med mikrobølger som allerede har sikret fire menn livet etter det første voldsomme jordskjelvet i Nepal 25. april.

NASA-radaren FINDER (Finding Individuals for Disaster and Emergency Response) oppsporte de fire mennene som lå begravd under et tre meter tykt lag av sammenfalte materialer. FINDER bruker mikrobølger til å finne helt små bevegelser som åndedrett og hjerteslag.

Skulle finne liv i rommet

Radaren er i første omgang utviklet hos NASA for å kunne oppdage liv i rommet gjennom bevegelser, men etter jordskjelvet i Haiti i 2010 brukte forskere første gang FINDER i katastrofeområder på Jorden.

FINDER tar ikke mer plass enn en koffert og virker ved at forskere setter radaren foran en haug sammenfalte materialer. Det tar den bare 30 sekunder å skanne haugen for liv med mikrobølger.

Det er et ganske svakt signal – tilsvarende en tusendel av mikrobølgene som avgis fra en mobiltelefon – som radaren sender ut for å finne liv. Hvis det er en bevegelse, vil den reflekteres tilbake til radaren, og redningsarbeiderne kan gå i gang med å finne den levende begravde.

Kan merke forskjell på mennesker og dyr

FINDER er uhyre sensitiv, for et menneskes bryst beveger seg bare en centimeter når det trekker pusten, og en millimeter når hjertet slår.

Forskerne har finjustert FINDER til å kjenne forskjell på livstegn fra mennesker og dyr.

Her kan det bli behov for FINDER