Mikroskopi, sjøagurk

Mikroverden lurer øyet

Selv kjente dyr, ting og planter kan være vanskelige å kjenne igjen hvis du går helt innpå dem. Ser du f.eks. forskjell på brennesle og borrelås? Ta en tur gjennom mikroskopigalleriet vårt og gjett underveis. Klikk på bildene for helskjerm.

5. januar 2016 av Stine Overbye & Rikke Jeppesen

Væsker, flimmerhår og celler viser seg i funklende farger og fabelaktige former når forskerne går helt innpå dem.

Med avanserte mikroskoper og teknikker kan de nå vise oss verden i et helt nytt perspektiv.

Mikroskopi avslører alt

Brenneslen blotter giftspydene sine og mordercellen sitt kjemiske forsvar når de ligger under de nyeste elektronmikroskopene.

Elektronmikroskopet anvender en stråle av elektroner, som har en mye kortere bølgelengde enn lys og derfor gir en høyere oppløsning. Strålen reflekteres i spesifikke mønstre eller går igjennom prøven og fanges opp på den andre siden.

Linsene består av magneter som fokuserer elektronstrålen mot motivet, som så kan forstørres mange millioner ganger.

Det finnes to varianter av instrumentet: transmisjonselektronmikroskopet (TEM) og skanningelektronmikroskopet (SEM).

Mikroskopi fører oss nærmere innpå livets byggesteiner