CERN LHC

Her blir universets gåte løst

Large Hadron Collider – LHC – er en gigantisk partikkelakselerator som skal bevis eksistensen av atomenes minste byggesteiner – og dermed løse universets gåte.

7. juli 2015 av Babak Arvanaghi

Forskningssenteret CERN i Sveits er partikkelfysikernes mekka. Noen av verdens største fysiske begavelser er samlet her for å finne ut hvordan universet egentlig henger sammen.

Jakten på elementærpartiklene

Fysikerne leter etter de elementærpartiklene som alt atomart stoff består av. Det gjør de ved hjelp av verdens største partikkelakselerator, Large Hadron Collider eller LHC.

I akseleratoren blir protoner skutt mot hverandre med hastigheter som nærmer seg lysets, og når de treffer hverandre, oppstår det partikler som ikke eksisterer under normale forhold.

LHC skal bevise alt

Forskningen ved CERN har blant annet vært med på å bevise Standardmodellen, som er teorien som beskriver alt atomart stoff i universet. I 2012 ble higgspartikkelen f.eks. med 99,99 prosent sannsynlighet skapt i LHC.

Neste mål for partikkelfysikerne som arbeider med LHC, er å få innført tyngdekraften i standardmodellen. Det skjer i en rekke forsøk som skal påvise tvillingpartiklenes eksistens.

Strøm og magneter gir fart

LHC befinner seg 100 meter under bakken, og med en omkrets på 27 kilometer ligger den både i Sveits og Frankrike. Akseleratoren sender protonene opp i svimlende hastigheter ved hjelp av strøm og magneter.

I videoen over kan du se hvordan.

Les mer om kvantemekanikk