Lasermikroskop redder bakterieliv

1. september 2009

En tur under elektronmikroskopet er som regel den sikre død for små levende organismer som bakterier eller alger, og det vanskeliggjør forskningen. Men nå har forskerne Jeff Squier og Michiel Müller ved University of California i San Diego, USA, oppfunnet en mye mer skånsom metode for å studere de små organismene. Metoden, som kalles THG – Third Generation Microscopy – gjør det nå mulig å undersøke molekylære prosesser inne i levende celler uten samtidig å være nødt til å ta livet av dem. En intens laserstråle føres over organismen, for eksempel en bitte liten algeprøve, og gjennomlyser den. Atomer i prøven skaper resonans og reflekterer lysglimt. Når de reflekterte lysglimtene registreres, kan forskerne skape et detaljert bilde av algen ved hjelp av en data-maskin – uten å skade den. Når forskerne til nå har studert levende celler i et elektronmikroskop, benyttet de ofte såkalt fluorescerende mikroskopi. Da ble cellene merket med et lysende stoff, som bandt seg til forskjellige deler av cellen. Men som regel var altså denne prosessen dødelig for cellen.