Forskere forvandler avfall til plast

100 kg matavfall blir til 25 kg miljøvennlig plast

1. september 2009

Bakterier omdanner matavfall til plast i en ny bioreaktor utviklet på Hawaii. Sluttproduktet kan brukes til bl.a. flasker og emballasje, og til og med til piller som oppløses langsomt i kroppen. Produksjonsmetoden er billig, og dessuten kan den løse problemet med sterkt økende avfallsmengder. Bare et land som USA produserer hvert år over 22 millioner tonn matavfall. Forskerne bak oppfinnelsen blandet matavfall og vann til en illeluktende grøt som de oppbevarte i en varm og lufttett beholder. Anaerobe bakterier, som trives uten oksygen, brøt ned de organiske molekylene i matavfallet, og i prosessen ble det frigjort syre. Grøten ble så ledet over i en pose som var nedsenket i en annen beholder fylt med en suppe av vann, næringsstoffer og jordbakterier. Posen filtrerte bort de store molekylene, og jordbakteriene lagde plast av syren. Metoden er betydelig billigere enn tidligere metoder som har vært forsøkt for å utvikle bioplast. I disse tidligere forsøkene er det blant annet blitt brukt rent sukker i produksjonen.