Yves Rossy

Forsinket gjennombrudd

12. januar 2011 av Otto Lerche

Det store spørsmålet er når luftfart etter behov vil få et reelt gjennombrudd. Fortsatt ligger introduksjonen av en teknologi som kan brukes og mestres av vanlige mennesker i beste fall noen år inn i fremtiden, og ingen av selskapene som for tiden arbeider med teknologien, vil uttale seg om når de tror at et av deres produkter vil kunne kjøpes over disk.

Sant nok fløy den sveitsiske piloten Yves Rossy, nå bedre kjent som ”jetmannen”, over Den engelske kanal fra Frankrike til Storbritannia alt i 2008 ved hjelp av en hjemmelagd karbonfibervinge utstyrt med fire jetturbiner. Men det finnes visstnok ingen planer om å masseprodusere den nokså risikable konstruksjonen med de kraftige jetmotorene.

Vingedresser er på vei

Nærmest et egentlig gjennombrudd er kanskje ”wingsuit”-teknologien som våghalsen Jeb Corliss står bak. Men hans variant ligner mer på avansert fallskjermhopping enn flyging etter behov. Nå jobber Corliss med en landingsrampe som skal gjøre det mulig å hoppe ut fra et fly og lande trygt på bakken uten bruk av konvensjonell fallskjerm. Allerede nå kan erfarne folk med vingedress styre et hopp fra et fly med stor nøyaktighet, og altså kanskje snart styre seg trygt ned på en landingsrampe. Realiseringen betinger millioner som ennå ikke er funnet, men Jeb Corliss satser på å skulle bli den første som lander trygt uten fallskjerm.

Den dagen fartøyet fra Martin eller NASAs lundefugl er klare for regulær bruk, er det duket for den neste store utfordringen, nemlig om småflyene kan produseres så billig og i et så stort antall at de får tilstrekkelig utbredelse og betydning i samfunnet. Eller om de vil bli det Mark Moore frykter: Et gøyalt, men uviktig leketøy for rike eksentrikere.

Men slik har man på den annen side også bekymret seg over andre nye, tekniske løsninger med stort potensial og store utfordringer. Som klassiske eksempler nevner Mark Moore bilen og PC-en – begge disse landevinningene syntes i sin barndom som produkter uoppnåelige å skulle eie for vanlige mennesker. Men ingen kan vel nå tenke seg en verden uten bil- og datateknologien som – i likhet med luftfart etter behov-flyene – lenge bare var luftige fremtidsvisjoner.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: