Flyet endrer form i luften

Passasjerflyenes brede vinger gir forståelig nok helt andre flyegenskaper enn jagernes strømlinjeform. Store vinger gir høy bæreevne og er en fordel ved start, landing og lav hastighet, mens små vinger er det eneste som duger i høy fart. Dette har alltid vært flykonstruktørenes dilemma, men en løsning er kanskje på vei. Amerikanske flyprodusenter holder på å utvikle et fly som kan endre form slik at vingeflaten bestandig er optimal.

1. september 2009

Passasjerflyenes brede vinger gir forståelig nok helt andre flyegenskaper enn jagernes strømlinjeform. Store vinger gir høy bæreevne og er en fordel ved start, landing og lav hastighet, mens små vinger er det eneste som duger i høy fart. Dette har alltid vært flykonstruktørenes dilemma, men en løsning er kanskje på vei. Amerikanske flyprodusenter holder på å utvikle et fly som kan endre form slik at vingeflaten bestandig er optimal. Tidligere løsninger med ”variabel vingegeometri” var alltid basert på tunge og kompliserte mekaniske systemer, men på fremtidens fly er det selve vingen som forandrer utseende. Vingene skal nemlig lages av shape memory polymer (SMP) – et materiale som inntar en predefinert form når det utsettes for varme, høyfrekvent lys eller elektrisk spenning. I normal posisjon har flyet sin maksimale vingeflate, men når det har lettet og skal sette opp farten, kan materialet påvirkes av for eksempel strøm slik at vingene trekkes inn mot kroppen og muliggjør høyere fart. De to fabrikkene Lockheed Martin og Hypercomp har fått midler til å utvikle ideen, og førstnevnte har bygd en modell og holder på å teste de aerodynamiske egenskapene. Modellen bruker ikke SMP, men har hengslede vinger, for nettopp utviklingen av et tilfredsstillende materiale utgjør en av prosjektets største utfordringer. Overgangen fra stor til liten vingeflate må foregå med presisjon og må kunne gjentas flere ganger uten at det oppstår fatal materialtretthet. Foreløpig skal teknologien brukes i luftforsvarets små fjernstyrte fly. Med tiden kan den overføres til større førerløse fly og en gang i fremtiden bli en del av vanlige passasjerfly.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: