mord lyttende planter

Potteplanten avslører morderen

Et nytt våpen i jakten på forbrytere er en visuell mikrofon som kan lese samtaler i lydløse videoer ved å måle på vibrasjoner, f.eks. fra en plantes blader. Videoovervåking fra et åsted kan bli et enda mer nyttig verktøy for politiet.

13. april 2015 av Anne Lykke og Rasmus Kragh Jakobsen

Videoovervåking når nye høyder

Ved et bord i en lokal kafeteria sitter to menn og snakker om et drap den ene skal til å begå. Mennene vet ikke at potteplanten og serviettene lytter, og snart sladrer til politiet.

Scenariet lyder som ren Hollywood-fiksjon, men teknologien finnes allerede.

Forskere ved Massachusetts Institute of Technology (MIT), Microsoft og Adobe står bak en ny metode som gjør det mulig å se lyder i stumme filmopptak, f.eks. overvåkingsvideoer.

Chipspose sladrer gjennom lydsikkert glass

Med teknologien kan forskerne gjenskape tale ved å analysere mikroskopiske vibrasjoner i gjenstander på en video. Forskerne har f.eks. vist at de kan vri forståelig tale ut av vibrasjoner i en chipspose filmet gjennom lydsikkert glass av et kamera fem meter unna.

VIDEO: Sang og poesi kan tvinges ut av chipsposer, blader og godtepapir med den nyeste overvåkingsteknologien fra MIT:

Lydbølger utsettes for avansert videoovervåking

Lyd reiser som trykkbølger gjennom luften og får alt til å bevege seg litt. Vibrasjonene er ofte så små – i området rundt en titusendel av en millimeter – at øyet ikke oppfatter dem. Men det gjør et videokamera.

Tunge og stive gjenstander som f.eks. en porselenskopp vibrerer likevel mindre enn lette materialer. Derfor er det lettest å måle på bevegelser i myke materialer som f.eks. et blad fra en potteplante.

Ved hjelp av avanserte dataprogrammer måler forskerne små fargeendringer i alle pikslene i et bilde over tid. Vibrasjonene fra lyden endrer fargenyansen en anelse i pikslene.

Datamaskin omsetter fargeendringer til lyd

Dataprogrammet følger fargeendringene fra hele planten og beregner hvor mye potteplantens blader vibrerer. Alle vibrasjonene omsettes til lyder som planten har hørt, eller rettere sagt merket.

En detalj i metoden er at selv vanlige kameraer kan måle fargeforskjellene, fordi pikslene flytter seg en tanke i løpet av tiden det tar å lese informasjonen på pikslene på kameraets brikke.

Teknologien fra MIT er en videreutvikling av en lignende – men langt mer primitiv teknologi – som russerne brukte til å avlytte amerikanerne under den kalde krigen.

De nye metodene vil angivelig bli et sterkt redskap for rettsmedisinere og politi til å oppklare kompliserte forbrytelser.

Videoovervåking av planter og chipsposer er bare én metode