Tis strøm teaser

Urin lader mobiltelefonen

Med litt hjelp fra mikrober kan urin gi strøm til mobiltelefonen.

13. februar 2015 av Anne Lykke

Urin produserer strøm

Britiske forskere fra blant annet Bristol Robotics Laboratory har funnet en måte å lade mobiltelefoner på med energi fra urin.

Prosessen foregår i såkalte brennselceller der bakterier bryter ned urinen og genererer elektroner som skaper en strøm.

Bristol-forskerne har kombinert fire brennselceller på rad og oppnådde på den måten en spenning på 642 mV lenge nok til å lade en mobiltelefon.

Urin kan bli både drikkevann og strøm

På Craig Venter Institute i USA bygger forskere et apparat på størrelse med en vaskemaskin som omdanner kloakkvann til strøm og vann.

Maskinen bryter ned det organiske materialet svært effektivt. For tiden kan forskerne fjerne 97 pst. av det biologiske materialet i vannet, men prosessen skal finjusteres slik at andelen når opp på 99,99 pst., slik at vannet kan drikkes. Vaskemaskinen kan altså omdanne spillvann til drikkevann.

Ikke bare urin gir grønn energi i kontakten

Forskning i strøm produsert på søppel tar fart, og potensialet er enormt.

Les mer om hvordan grønn energi kan utvinnes fra avfall.

URIN BLIR TIL STRØM

Nå vil forskerne ved Bristol Robotics Laboratory bygge brennselcellene inn i et pissoar slik at urinen kan utnyttes direkte. Prototypen på pissoaret ses her.