Schneefernerhaus

Tynn luft og kulde slanker

Fett er ikke bare fett. Det er det hvite fettet som hoper opp energi og gjør oss tykke, og det brune fettet som i stedet forbrenner energi og derfor slanker. I lang tid har forskerne drømt om en metode som kan forvandle det hvite fettet til brunt. Nå har de kanskje funnet den.

24. mars 2011

Det lyder for godt til å være sant. Har man for mye fett rundt mage og hofter, er alt man må gjøre å aktivere noen bestemte celler som forbrenner det overflødige fettet. Kort tid senere er man kvitt sine irriterende bilringer – plagsomme joggeturer og besøk på treningssenteret er en saga blott.

Visjonen har til nå vært ren utopi, men nye forskningsresultater tyder på at den kan bli virkelighet. Mirakelcellene, de såkalte brune fettcellene, finnes nemlig – i motsetning til det man hittil har trodd – ikke bare hos barn og unge, men også hos voksne.

Stoffskifteekspert Stephan Herzig ved Deutsches Krebsforschungszentrum i Heidelberg ser store muligheter i det brune fettet. Riktignok er det ennå ikke dokumentert en direkte sammenheng mellom brune fettceller og overvekt hos mennesker. Men hos mus har forskere kunnet redusere kroppsvekten ved hjelp av nettopp disse cellene. Det tegner seg dermed en helt ny medisinsk strategi som går ut på å øke energiforbruket i stedet for å stagge appetitten.

Vi klarer ikke å forbrenne energi

De velkjente hvite fettcellene lagrer fettet som vi tar opp gjennom maten. Fettet utgjør et energilager som vi kan bruke når vi skal være fysisk aktive. Det har mennesket vært gjennom det meste av sin utviklingshistorie, men i de vestlige industrilandene er den epoken for lengst slutt. Her venter de hvite fettcellene forgjeves på beskjed om å frigi lageret til kroppen, og fettet blir derfor aldri forbrent. Resultatet kjenner vi bare så altfor godt: kuler på mage og hofter, altfor brede rumper og lår.

Det brune fettet oppfører seg helt annerledes. Hos voksne sitter det i små klumper over kragebena, langsmed ryggsøylen og rundt nyrene – og mellom de hvite fettcellene, det siste har forskerne nettopp oppdaget. Cellene ble først funnet hos spedbarn, som bruker dem til å produsere varme når de fryser. Brune fettceller lagrer altså ikke fett i tradisjonell forstand, men forbruker i stedet fettet fra de hvite cellene ved nærmest ”å fyre for kråka”, som Herzig liker å uttrykke det. Den brune fargen skyldes nettopp at de er tungt lastet med mitokondrier, cellenes kraftverk, som består av jernholdige proteiner.

Dessverre avtar mengden brunt fett når vi vokser opp. Tapet er minst hos slanke kvinner og størst hos eldre, overvektige menn – et tydelig tegn på det brune fettets gunstige egenskaper. Det er imidlertid ennå ikke full oversikt over hvor mye brunt fett som blir igjen hos voksne. Men det faktum at det overhodet er til stede, er dessverre ikke nok til å ha en slankende effekt. Riktignok er 50 gram brunt fett tilstrekkelig til å kvitte seg med fem kilo hvitt fett i året, ifølge professor Alexander Pfeifer ved universitetet i Bonn, men bare hvis det blir aktivert. Derfor arbeider forskerne med på den ene siden å omgjøre hvitt fett til brunt og på den andre siden med å fyre opp under de små kraftverkene.