Brussels sprouts battery

Rosenkål leverer strømmen

Vind-, havmøller og solceller får snart selskap av nye teknologier som skal høste naturens skjulte energiressurser. I en video demonstrerer en gruppe britiske forskere hvordan selv vanlig rosenkål inneholder nok strøm til å tenne et juletre.

18. september 2014

Fem meter høye søyler av rosenkål ville muligens stått i veien for gangen rundt juletreet 24. desember. Til gjengjeld blir det flere penger til julegaver, for den upopulære kålen leverer nemlig all strømmen som LED-lysene på treet bruker gjennom hele julemåneden. Det kåldrevne juletreet vil likevel ikke stå i rekken hos juletreselgerne i år.

Rosenkålbatteri gir grønn energi

Rosenkålbatteriet er skapt av et lag britiske eksperter i design og energi, og målet var i første omgang å skape oppmerksomhet rundt en vitenskapsfestival for unge forskere og ingeniører i Storbritannia. Videoen av de elektriske kålene har imidlertid fått oppmerksomhet fra medier over hele verden, og skapt fokus rundt at energi og elektrisitet finnes overalt i naturen.

Her kan du se videoen:

1000 rosenkål gir lys i pæren

Kålbatteriet er sammensatt av fem celler med i alt 1000 kål som er montert på elektroder av henholdsvis kobber og sink. Elektrodene fremprovoserer en kjemisk reaksjon mellom kålens såkalte elektrolytter – stoff som kan lede elektrisk strøm – og hvert enkelt kålhode produserer en svak spenning. En såkalt kondensator samler inn energien fra kålen og sender den videre til treets 100 lavenergi-LED-pærer.

Skal hente grønn energi andre steder i naturen

Selv om mange – særlig barn – ville ment at rosenkålen fungerer bedre som batteri enn tilbehør på middagstallerkenen, er de grønne hodene langt fra konkurransedyktige på energimarkedet. De 1000 kålhodene i forsøket leverer bare 62 volt og 10 milliampere, slik at elforsyningen til en vanlig husstand ville ha krevd en kålplantasje av anseelig størrelse.

Til gjengjeld inneholder naturen på andre fronter energimengder av en størrelse som gjør det verdt å gå etter for forskere og ingeniører. Her kan du lese artikkelen ”Grønn energi skjult for øyet” i Illustrert Vitenskap nr. 15/2014 og få vite mye mer om de mest lovende prosjektene.