nb_u19 Tesla batteries

Tesla: Dropp elnettet, kjøp batteri til huset

Amerikanske Tesla har tatt batteriet ut av selskapets elbil og hengt det på husveggen, der det skal sende strøm ut i hjemmets stikkontakter.

7. mai 2015 av Carsten Nymann

Teknologisuperstjernen Elon Musk har med sine Tesla-kjøretøyer allerede revolusjonert markedet for elbiler. Nå har han sett seg lei på elbørsen.

Med konseptet Powerwall løfter Tesla ganske enkelt batteripakken ut av merkets elbil, Model S, og henger den på veggen.

Tesla vil lagre solcellestrøm

Idéen er at Powerwall skal lagre solenergi som sankes av solceller i løpet av dagen, slik at husets beboere kan trekke på gratis strøm når de kommer hjem om kvelden.

I dag lagrer mange solcelleeiere energi på elnettet, men med batteriet vil de bli uavhengige av myndighetenes og elselskapenes reguleringer.

Batteripakken kan monteres både innen- og utendørs og fungerer ned til minus 20 grader. Foto: Tesla Motors.

Tesla driver hårføneren

Det 80 ganger 140 cm store Powerwall-batteriet har en kapasitet på 10 kilowattimer.

En hårføner som har en effekt på 1 kW vil altså kunne kjøre på høyeste innstilling en hel time og fortsatt bare ha forbrukt en tidel av batteriet.

Uavhengige eksperter anslår at Tesla-batteriet vil kunne drive en hel husholdning i flere timer

Tesla-batteri hamstrer billig strøm

I områder med mye vindkraft kan Powerwall dessuten ifølge Tesla brukes som en buffer som hamstrer billig strøm når det er vind.

Endelig fungerer Tesla-batteriet også som nødgenerator, og Elon Musk har til og med luftet tanken om at at Powerwall kan gi strømforsyning i land uten energiinfrastruktur.

Tesla bygger for tiden en stor batterifabrikk i Nevada, som fra 2017 skal levere batterier til en hel rekke bruksområder – også utenfor Teslas egen regi.

Grunnstoffer skaper strøm

Både Powerwall og Tesla-elbilenes litiumionebatterier er ifølge eksperter av typen NMC.

Forkortelsen henviser til batteriets plusspol, den såkalte katoden, som består av grunnstoffene nikkel (N), mangan (M) og kobolt (C).

Når batteriet lades, beveger litiumioner (elektrisk ladede atomer) seg fra katoden gjennom en væske til minuspolen, en såkalt anode av grafitt.

Etter hvert som batteriet lades ut, går ionene tilbake til katoden. Underveis avgir ionene elektroner som tvinges ut av batteriet og driver elektriske apparater.