Toshiba methanol battery

Feil: Batteriet blir fort tomt

21. oktober 2011

Nanoteknologi gir lang levetid

De mange strømgrådige komponentene og ikke minst den store skjermen på smarttelefonene har gjort batterikapasiteten liten. Vi trenger en ny type batteriteknologi som kan gjøre oss mindre sårbare for å slippe opp for strøm.

Det er grenser for hvor effektive de ordinære kjemiske batteriene kan bli, så det må tenkes nytt – og forskerne har mange gode ideer i ermet. Toshiba eksperimenterer med små brenselceller som gjør at mobilen kan gå på sprit.

Store forventninger knytter seg også til de såkalte superkapasitorene. Disse lagrer ikke energien kjemisk slik vanlige batterier gjør. I stedet hoper de elektriske ladningene seg opp på overflaten av noen materialer som en form for statisk elektrisitet.

Derfor gjelder det å finne materialer med stor overflate som kan suge de elektrisk ladede partiklene til seg og tilsvarende raskt gi slipp på dem igjen når det er behov for strøm. Man har størst forhåpninger til karbon i forskjellige eksotiske utforminger. Eksempelvis har forsøk med karbonnanorør og grafen gitt oppmuntrende resultater.

Superkapasitorer kan samtidig lades i løpet av få sekunder. Mobilen slipper å være knyttet til veggkontakten i timevis – og de har større kapasitet enn batterier.

Det kan også tenkes at fremtidens mobiltelefon vil bli batteriløs. Kanskje vil kroppsbevegelsene våre eller den elektromagnetiske strålingen som omgir oss, kunne levere nok energi.

Nanoteknologi gjør kapasitorer om til superbatterier

Energien i en kapasitor (også kalt en kondensator) lagres i et elektrisk felt. Når kapasitoren lades opp, får den ene elektroden positiv lading mens den andre blir negativ. I en superkapasitor kan elektrodene holde på ekstra store ladinger.

Med nanoteknologi kan man nemlig skape materialer med svært stor overflate i forhold til størrelsen, for eksempel karbonnanorør eller sammenkrøllet grafen. Det vil kunne gi en meget høy energitetthet.