nb_u18 Audi diesel

Audi suger diesel ut av luft

Tyske ingeniører og kjemikere ansatt av bilfabrikanten Audi har greid å skape dieselolje ut av vann og karbondioksidet i luften.

29. april 2015 av Carsten Nymann

Blå råolje kaller de tyske forskerne hos selskapet Sunfire i Dresden den tykke massen som denne uken ble presentert for den tyske forskningsministeren.

Sunfire driver et testraffineri som bilgiganten Audi har bygget for å utvikle et alternativ til fossilt drivstoff – primært diesel.

Og nettopp miljøvennlig diesel er inntil videre sluttproduktet hos Sunfire.

Testanlegget i Dresden bruker CO2 fra et biogassanlegg, men er planlagt for å kunne trekke drivhusgassen rett ut av luften

Vann blir til dieselolje

Forskerne bruker vindmøllestrøm og elektrolyse til å spalte vann i oksygen og hydogen.

Oksygenet slippes ut i atmosfæren, mens hydrogenet blandes med CO2 fra luften i to kjemiske prosesser.

De påfølgende kjemiske reaksjonene skaper et råoljelignende produkt som kan raffineres til syntetisk dieselolje.

Lnnsomheten avhenger av elprisen

Forskerne hevder at såkalt e-diesel, som de har døpt produktet, er langt renere enn “fossil” diesel blant annet fordi det ikke inneholder svovel.

Sunfire vil produsere 160 liter i måneden på forsøksbasis, men neste skritt er å bygge et fullskala produksjonsanlegg.

Prisen på e-diesel ventes å være på nivå med – eller litt dyrere – enn vanlig dieselolje, avhengig av prisen på elektrisitet.

Forskere trekker energi ut fra naturen