drone vindtunnel

Forsøksfugler i vindtunnel skal turbulens-sikre droner

Hardtarbeidende fugler er satt i vitenskapens tjeneste i en ny vindtunnel ved Stanford University. Resultatene skal gi framtidens droner like gode flyveferdigheter som naturens egne luftakrobater.

19. oktober 2016

Droners flyegenskaper er i dag ikke helt på topp, og litt vind kan få dem ut av kurs og sende dem mot bakken i en styrt.

Men det kan det snart bli en slutt på. For forskere fra Stanford University har bygget en avansert vindtunnel for å finstudere naturens egne flyveeksperter: fuglene.

Fugler hjelper forskere

Forskerne vil overføre noen av de beste flyferdighetene til framtidens droner

Vil du ut og fly selv? Få en drone med bladet for bare 79,50 kr.

Den nye testtunnelen består av en metallkasse med en innebygget propell og en to meter lang observasjonsdel med vinduer som er spekket med høyhastighetskameraer.

Med kameraene registrerer man hver minste bevegelse hos fuglene, og alle data fra flyvningen overføres til en datamaskin.

Tunnelen fungerer som en slags tredemøller – bare med luft under vingene i stedet for bånd under føttene.

Ekstravinge får fugler til at fly trygt

Fugler kan regulere mengden av luft som passerer over og under vingen. De kan unngå turbulens ved hjelp av en liten ekstra vinge som minner om vår egen tommelfinger.

|

Hele fugleflokker turbulens-testes

I tunnelen er det i utgangspunktet ingen turbulens, men rekker med datastyrte plater kan styres i ulike retninger, slik at de skaper turbulens av varierende styrke forskjellige steder i tunnelen.

Neste trinn er å sende hele flokker av fugler inn i tunnelen, og senere skal droner få prøve seg.

Småkryp inspirerer til bedre droner