Droner kan så en milliard trær

Et britisk firma tar i bruk droner i forsøket på å plante trær på en lett og billig måte og dermed gjenopprette klodens skoger.

26. januar 2016

Skogene på kloden vår forsvinner for tiden med alarmerende hastighet, men det britiske selskapet BioCarbon Engineering har pønsket ut et effektivt tiltak mot den biologiske katastrofen.

Ut fra påstanden om at det eneste som hjelper mot storstilt skogrydding er en like storstilt nyplanting, akter selskapet å sende ut droner til alle utposter i verden for å gjenopprette skogene som er felt.

Droner sår trær i øde områder

BioCarbon Engineering ble etablert av NASA-ingeniøren Lauren Fletcher. Firmaet hevder at droner kan plante cirka én milliard trær per år – til og med til en brøkdel av den prisen det i dag koster å reetablere skogene. Dronene overtar det tunge og krevende arbeidet fra mennesker som ellers har plantet trær over store områder uten annet verktøy enn en spade.

Teknologien byr også på den fordelen at dronene lett kan nå ut til områder som ellers er vanskelig tilgjengelige eller rett og slett umulig å nå til fots.

Ifølge BioCarbon Engineering skal ikke dronene brukes bare til skogplanting – de skal også overvåke de nyplantede områdene og hente inn informasjon om skogenes tilstand. Selskapets første droner skal kartlegge og plante nye trær på en plantasje i Sør-Afrika.

Slik sår droner trær

Når dronen letter, fører den med seg frø i et slags patronmagasin. Med overlegen presisjon skyter dronen frøene ned i bakken – og så er det bare å lene seg tilbake og vente på at trærne vokser opp og blir til en ny skog.

1. Små kapsler med forspirte frø er plassert i en beholder som styres av dronen.

2. Trykkluft blir brukt til å skyte frøene ned i bakken fra en høyde på én til to meter.

3. Frøene ligger i en næringsrik gel i kapselen. Hele kapselen bores ca. fem centimeter ned i bakken. Der åpner den nedbrytbare kapselen seg, slik at frøet blir frigitt.

Les mer om droner.

Felling av trær endrer kloden permanent

Skoghogst, fly, megabyer og atombomber. Mennesket har de siste århundrene satt minst åtte permanente avtrykk i Jordens geologiske lag. Er vi på vei inn i en ny tidsalder? Les mer i artikkelen:

Trær betyr liv

Skogrydding gir plass til jordbruk og industri, men konsekvensene er store:

Det ryddes 13 mill. mål skog årlig – det er 36 fotballbaner per minutt.

Skogene bidrar til å rense luften ved å ta opp CO2, og de hindrer erosjon og ørkendannelse.