Hvordan fungerer en optisk datamaskin?

Jeg har hørt om nye, optiske datamaskiner. Hvordan fungerer de, og vil de kunne erstatte vanlige datamaskiner i fremtiden?

Ennå er de optiske datamaskinene bare på tegnebrettet, men utviklingen er godt i gang. I motsetning til tradisjonelle datamaskiner, som benytter elektroniske kretser der elektroner beveger seg gjennom en silisiumkrystall, fungerer optiske datamaskiner ved hjelp av fotoner (lyspartikler) som strømmer gjennom fotoniske krystaller. Det betyr at overføringen av informasjon vil kunne skje meget raskt og nesten uten tap av energi. Dermed vil et kapasitetsproblem være løst. De elektroniske kretsene nærmer seg grensen, og kanskje vil de aldri oppnå hastigheter over 100 gigahertz – altså bare 50 ganger raskere enn en moderne datamaskin. Derimot vil en optisk datamaskin sannsynligvis kunne arbeide med hastigheter langt over 100 000 gigahertz. En fotonisk krystall kan bestå av mange forskjellige materialer, men felles for dem er at de inneholder lufthull som er av en ensartet og meget nøyaktig størrelse, og som sitter i et helt regelmessig mønster. Derfor vil en fotonisk krystall bare slippe igjennom lys av ganske bestemte bølgelengder. Den største utfordringen akkurat nå er å utvikle teknologien for masseproduksjon av fotoniske krystaller. For å kunne brukes i en optisk datamaskin må lufthullene sitte med en innbyrdes avstand på omkring 0,0003 millimeter, og dette er det ekstremt vanskelig å få til.