Brussel–Sydney på under fem timer

Fremtidens passasjerfly vil få fem ganger så stor fart som dagens fly. Hvis det da går som det skal med utviklingen av det nye Lapcat-flyet. Flyet skal nå en fart på 5500 kilometer per time, tilsvarende fem ganger lydens hastighet, og vil kunne gjøre unna turen fra Brussel til Sydney, 22 000 kilometer, på fire og en halv time. Lapcat-maskinen vil få både en annen form og en annen motor enn dagens passasjerfly. Flyet vil få en lang, slank kropp med korte, brede vinger. Motoren har en kompressor, for den høye farten presser luften inn i motoren slik at luften blir komprimert nesten av seg selv.

1. september 2009

Fremtidens passasjerfly vil få fem ganger så stor fart som dagens fly. Hvis det da går som det skal med utviklingen av det nye Lapcat-flyet. Flyet skal nå en fart på 5500 kilometer per time, tilsvarende fem ganger lydens hastighet, og vil kunne gjøre unna turen fra Brussel til Sydney, 22 000 kilometer, på fire og en halv time. Lapcat-maskinen vil få både en annen form og en annen motor enn dagens passasjerfly. Flyet vil få en lang, slank kropp med korte, brede vinger. Motoren har en kompressor, for den høye farten presser luften inn i motoren slik at luften blir komprimert nesten av seg selv. I motoren blandes den komprimerte luften med flytende hydrogen. Dette gir større trykkraft og er en av hovedårsakene til at Lapcat-flyet vil kunne fly så raskt.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: