Bille modell for fremtidsdatamaskin

Forskere har funnet en brasiliansk bille med et skjold som kan brukes til fotoniske krystaller i optiske datamaskiner

Det forskerne bruker år i laboratoriet på å forsøke å skape, finnes av og til allerede i naturen. Det gjelder også billen Lamprocyphus augustus. Fysikere ved Utah University har gransket billeskjoldet og tror det er tenkelig at det kan danne grunnlag for fremtidens raske optiske datamaskiner. Datamaskinene skal baseres på kretser av lys. Forskerne håper de kan skapes av fotoniske krystaller som leder lysfotoner og ikke elektroner slik tilfellet er i datamaskinene vi bruker i dag. Fysikerne innen dataforskningen har lenge søkt et materiale som kan gi ideelle fotoniske krystaller som er i stand til å manipulere og forsterke lys slik at det kan brukes i integrerte kretser. Og nå har forskerne funnet ut at billen augustus, som er 2–3 centimeter lang og bor i Brasil, kan ha de rette egenskapene. Billeskjoldet avgir en iriserende grønn farge som ikke er dannet av pigmenter, men fordi skjoldet manipulerer sollyset og skaper interferens. Da fysikerne undersøkte billen, fant de ut at skjoldet hadde en gitterstruktur som minnet om diamanter. Disse har en ideell struktur, men den er dessverre for tett. Billeskjoldet består av 200 blokker av kitin som er plassert vilkårlig i alle retninger. Det er grunnen til at skjoldet iriserer uansett hvordan det blir belyst. Og nettopp dette er det forskerne vil ha.