human ear in rat

3D-utskrift: Kroppsdeler dyrkes på 3D-støpeformer

3D-skriveren fremstiller en modell av et organ, som forskerne poder levende celler på. Metoden kan bli nyttig til å skape kompliserte organer som f.eks. en nyre.

25. november 2013

I 2013 skapte legen Lawrence Bonassar ved Cornell University i New York, USA, en tro kopi av sin 5 år gamle datters ene øre. Øret ble skapt ved at en 3D-skriver skrev ut en støpeform i termoplast, der det indre tilsvarte nøyaktig øret til jenta. Formen ble fylt med levende bruskceller og flytende bindevev, som i løpet av få timer stivnet til et øre.

Skreddersydd øre vokser på rotte

Da Bonassar like etter åpnet formen, var det levende øret i prinsippet klart til å bli operert inn på sitt nye sted, der det nesten ikke ville være til å skille fra originalen. Legen ønsket å teste om øret ville bevare fasongen, og om cellene kunne holde seg i live, og han opererte derfor øret inn under huden på en rotte.

Da han etter tre måneder tok ut øret, hadde det selv dannet mer brusk med helt riktig elastisk konsistens. Alt tydet på at det var sunt og friskt og ville kunne fungere som et nytt organ. Teknikken er ennå ny og må testes omhyggelig før den kan få myndighetenes blåstempel.

Les mer her

Nytt øre støpes i en form skrevet ut i 3D

1. Pasientens friske øre skannes fra flere vinkler.

2. På en datamaskin skapes en speilvendt 3D-modell av øret.

3. Ut fra modellen skrives det ut en støpeform i plast.

4. Bindevev med levende bruskceller helles i formen, og øret dannes. Etter få timer er øret klart.

5. Øret tas ut av formen og opereres inn under huden på en rotte, der det danner mer brusk.