frontpage 9/2011

Velkommen til nr. 9/2011

Les om fremtidens fly, nye spennende oppdagelser i Kongo og se hvordan verdens kulturarv gjenoppstår digitalt.

7. juni 2011

For bare ti år siden feiret genetikken sin helt store triumf da det lyktes å kartlegge det menneskelige genom. Det var en sensasjon, ikke minst fordi det faktisk skjedde raskere enn forskerne selv hadde forutsagt.

Siden har utviklingen skutt enda mer fart. I dag har vi kartlagt flere tusen genomer fordelt på mennesker i alle verdensdeler – og det bringer utforskningen av arvematerialet vårt inn i en helt ny fase.

Det er selvsagt store medisinske perspektiver i innsikten vi får i genene, men kartleggingen går enda lenger enn det. Når genetikerne studerer de små forskjellene i genomene i hele verden, kan de nemlig avdekke hele menneskehetens utvikling.

Vår felles historie ligger skjult i vår genetiske arv. Der finner vi både forklaringen på hvorfor vi er forskjellige, og på hva som binder oss sammen som art og gjør oss til mennesker.

Ane Thurid Brudi Redaktør

Kongo blir gjenoppdaget etter 50 år

Hele 67 forskere med hvert sitt spesialfelt dro ut på den største vitenskapelige ekspedisjonen til Kongo på 50 år. Der ventet en rekke nye oppdagelser.

Melkeveien er full av ukjente verdener

Melkeveien vrimler av planeter i alle størrelser og med alle mulige forskjellige miljøer. Det er sikkert også planeter som til forveksling ligner Jorden.

Flypassasjerene tar plass allerede før ombordstigning

Mer komfort, større effektivitet og en mye bedre flyopplevelse blir gevinstene for passasjerene i fremtidens fly.

Kulturskatter får evig liv i 3D

Overalt i verden står store kulturskatter i fare for å forsvinne. Derfor sørger en privat organisasjon nå for å lage 3D-skanninger av dem, slik at vi alltid har digitale kopier.