Mag 8 NO

Velkommen til nr. 8/2010

Les blant annet om fremtidens batterier og om Ardi som levde i Etiopia for fire millioner år siden

18. mai 2010 av Ane Thurid Brudi

En gang var vitenskapen sterkt opptatt av å finne det vi kjenner som ”The Missing Link” – en overgangsform mellom ape og menneske. I dag vet vi at tanken er absurd, for vi nedstammer jo ikke fra noen av apeartene som lever i dag. De har akkurat som oss sin egen utviklingshistorie, som har foregått parallelt med vår utvikling.

Det vi i stedet kan gjøre oss håp om å finne, er en felles stamform for oss selv og dagens menneskeaper. Og det er kanskje nettopp det som har skjedd med funnet av et nesten komplett skjelett av arten Ardipithecus ramidus – eller bare Ardi, som forskerne har gitt som kjælenavn til det 120 centimeter høye individet av hunnkjønn, som levde for fire millioner år siden i det som i dag er Etiopia. Studiene av Ardi tegner et bilde av en art som ligger svært nær en felles stamform for oss og f.eks. sjimpansen. Det morsomme er at sjimpansen på mange måter har spesialisert seg mer enn vi har siden veiene skiltes. Ane Thurid Brudi, redaktør

Genterapi kurerer fargeblindhet

Behandling med genterapi har gitt flere blinde mennesker synet tilbake. Nå viser forsøk med aper at også fargeblindhet kan kureres med teknikken.

Fremtiden krever helt nye batterier

Noen må være sterke nok til å drive bilen, andre små nok til å bli sydd inn i klær. Forskerne kjemper for å oppfylle kravene til fremtidens batterier.

Slik gjennomskuer forskerne hjernen

Skanninger kan både vise hjernens strukturer og aktivitet. Se hvordan i ”Vitenskapens verktøy”.

Liten, isolert øy er livets laboratorium

På den lille øya Socotra utenfor Afrikas østkyst har dyr og planter utviklet seg avskåret fra omverdenen i 30 millioner år. Resultatet er en enestående blanding av evolusjonære eksperimenter og levende fossiler.

150 års kamp mot Everest: Dødens år

I tidens løp har Mount Everest krevd mange dødsofre, men ett år utviklet seg til et totalt mareritt: 1996, da hele fire ekspedisjoner ble fanget i et plutselig uvær.